marta gościcka

mgr Marta Gościcka

Opublikowano 5 lutego 2022

Marta GościckaAbsolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie na kierunku wystawiennictwo.
   Studia na WKiRDS w latach 2000-2007 na specjalizacji Konserwacja i Restauracja Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej. Stopień magistra uzyskała w za pracę „Konserwacja i restauracja obrazu sztalugowego „Polowanie na tury” z XVI/XVII w. ze zbiorów Muzeum Zamoyskich w Kozłówce” pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny Szpor. Praca teoretyczna pod kier. dr hab. Aleksandry Krupskiej: „Technika i technologia obrazu „Polowanie na tury” z XVI/XVII wieku jako przykład malarstwa opartego na twórczości Johannesa Stradanusa”. Praca ta dostała wyróżnienie.
   W trakcie studiów odbyła praktyki jako wolontariusz w monastyrze prawosławnym w miejscowości Suçevita na Bukowinie (Rumunia) przy XVI wiecznych polichromiach ściennych prowadzonych przez prof. Oliviu Boldura z Akademii Sztuk Pięknych w Bukareszcie.
Od 2006 do 2018 roku uczestniczyła we współpracy przy XX wiecznych bizantyńskich freskach kościoła prawosławnego w Monastère de Chevetogne (Belgia).
   Po ukończeniu studiów, próbując sił jako freelancer współpracowała z dużymi firmami konserwatorskimi z Warszawy (Monument Service, Gorek Restauro) przy samodzielnych oraz zespołowych konserwacjach i nadzorach. W ramach tej współpracy wykonała konserwację wielu cennych obrazów sztalugowych m.in. ze zbiorów Muzeum Warszawy, Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, Muzeum Archidiecezjalne w Łomży, Muzeum Diecezjalnego w Białymstoku. Brała również udział przy konserwacji wielkoformatowego obrazu Marcina Altomonte z Kolegiaty św. Wawrzyńca w Żółkwii oraz przy niezwykle cennych obrazach sztalugowych wypożyczonych z Lwowskiej Galerii Sztuki do Muzeum Pana Tadeusza we Wrocławiu. Współpracując z Gorek Restauro nadzorowała i konserwowała wiele ciekawych obiektów w trakcie trwania dużych, wieloletnich projektów min. w klasztorze pocysterskim w Gościkowie-Paradyżu, przy projekcie konserwacji podlaskiej perły baroku – kościoła pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie czy w ramach „Drewnianych Pereł Architektury Ziemi Lubawskiej”. W czasie trwania tych prac wykonała m.in. pełną konserwacją portretów Izabeli z Poniatowskich i Jana Klemensa Branickiego oraz 5 ołtarzowych obrazów Szymona Czechowicza, biorących udział w wystawie „Geniusz Baroku – Szymon Czechowicz” w Muzeum Narodowym w Krakowie. W trakcie swojej praktyki zawodowej wykonała również konserwację wielu obiektów gotyckich w tym ołtarzy z Muzeum Śląskiego w Katowicach i rzeźb gotyckich z Muzeum Początków Państwa Polskiego, za które to prace firma została uhonorowana nagrodą Sybilli. Angażując się w różnorodność problematyki konserwatorskiej podejmowała wyzwania restauracji obiektów na różnych podłożach w tym na metalu, konserwując obrazy na blachach miedzianych czy tablic trumiennych z Muzeum Ziemi Międzyrzeckiej im. Alfa Kowalskiego w Międzyrzeczu.
  Od 2016 r prowadzi własną firmę Pracownia Indygo – konserwacja zabytków, w ramach której podejmuje się konserwacji obrazów, rzeźb oraz aranżacji malowideł ściennych w obiektach sakralnych. W ostatnich latach współpracując z dr Katarzyną Górecką (Perspecto Konserwacja Zabytków) wykonała prace konserwatorskie przy XVIII wiecznych obrazach m.in. z Muzeum Króla Jana III w Wilanowie czy w kościele akademickim św. Anny w Warszawie. Od 2013 roku partycypuje również przy konserwacjach i rekonstrukcjach fresków Walentego Żebrowskiego z poł. XVIII wieku w kościele akademickim św. Anny.
marta.goscicka@op.pl