mgr Anna Makulec

Opublikowano 5 lutego 2022

anna makulecAbsolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Supraślu, kierunek: tkactwo artystyczne. (1987-1992)
    Studia na WKiRDS w latach 1992-2001 na specjalizacji Konserwacja i Restauracja Tkanin Zabytkowych. Stopień magistra uzyskał/a w 2001 za konserwację fragmentów 5 tkanin koptyjskich (VIII-X wiek) z Muzeum Narodowego w Warszawie, przeprowadzoną pod kierunkiem prof. Heleny Hryszko. Praca teoretyczna pt. „Stosowanie enzymów w konserwacji tkanin zabytkowych” pod kierunkiem prof. ASP Władysława Sobuckiego. Praca ta została nagrodzona przez Generalnego Konserwatora Zabytków oraz Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków w konkursie na najlepsze prace magisterskie. W l. 2010/2011 ukończyła z wyróżnieniem studia podyplomowe „Dokumentacja zabytków tekstylnych” na Politechnice Łódzkiej. W 2011 odbyła również staż w Pracowni Konserwacji Tkanin Państwowego Muzeum Ermitaż w Petersburgu.
    Po ukończeniu studiów podjęła pracę jako asystent konserwatorski w Pracowni Konserwacji Tkanin Muzeum Narodowego w Warszawie (2001-2005). Po przerwie na wychowanie dzieci powróciła do aktywności zawodowej, rozpoczynając pracę w macierzystej Katedrze Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych – na stanowisku asystenta, a później wykładowcy (lata 2009-2017). W trakcie pracy na uczelni m.in. prowadziła zajęcia z farbiarstwa, brała również udział w projekcie „Tureckie Wątki”. Od 2018 pracuje w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi (w l. 2018-2020 na stanowisku Kierownika Działu Konserwacji CMWŁ). Równolegle od 2015 roku prowadzi własną firmę Makkon Konserwacja Tkanin Zabytkowych (www.makkon.pl, fb Makkon konserwacja).
    Ważniejsze realizacje: konserwacja tkanin ściennych z Muzeum-Zamku w Łańcucie, konserwacja XVI-w. i XVIII-w. tapiserii oraz dwóch XIX-w. sukni z Muzeum Historii Polski w Warszawie, konserwacja figurek z teatrzyku lalkowego z Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina w Warszawie, konserwacja pracy Magdaleny Abakanowicz z Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, konserwacja parasola papieskiego z Klasztoru Dominikanów w Gdańsku, konserwacja sztandarów z czasów I wojny światowej z Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Prowadziła również prace badawcze i konserwatorskie w Międzyuczelnianym Instytucie Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, m.in.: opracowanie zespołu tkanin grobowych z Muzeum-Zamku w Malborku, konserwacja cywilnych ubiorów dziecięcych z Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu, konserwacja wielkiej bandery wojennej z Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, kierowanie pracami konserwatorskimi przy dwóch wielkoformatowych tapiseriach z Muzeum Narodowego w Kielcach.