dr Natalia Andrzejewska (1986)
Konserwatorka dzieł sztuki współczesnej, kuratorka wystaw, koordynatorka projektów artystycznych, edukacyjnych i kulturalnych, autorka tekstów o sztuce.
Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, ukończyła Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (2005 – 2012) w specjalności konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej. Stopień magistra sztuki uzyskała za pracę poświęconą badaniom i konserwacji rzeźby Józefa Szajny, wykonaną pod kierunkiem prof. Iwony Szmelter.
Ukończyła także Studium Pedagogiki Artystycznej oraz studia podyplomowe Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk). Doktorat w dyscyplinie Sztuk Pięknych obroniła na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.
Publikowała m.in. dla Muzeum POLIN, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pisma „Sztuka i Dokumentacja”, wydawnictwa Archetype London oraz dla Galerii Studio.
Współpracowała z Muzeum POLIN (2012-2017) jako specjalistka ds. projektów artystycznych i kulturalnych, oraz konsultantka ds. sztuki współczesnej a następnie w zespole kuratorskim wystaw czasowych. W ramach współpracy z Fundacją Sztuki Polskiej ING (2016-2018) pełniła funkcję opiekunki kolekcji sztuki
i kuratorki organizacyjnej wystaw oraz koordynatorki projektów edukacyjnych i kulturalnych, prowadziła też spotkania kuratorskie wokół kolekcji sztuki współczesnej.
Od 2018 roku związana jest z Galerią Studio w Warszawie, dla której opracowała, a następnie wdrożyła interdyscyplinarny program ochrony zbiorów sztuki współczesnej. Pełniąc funkcję opiekunki kolekcji sztuki
i archiwum Galerii Studio, rozwija projekt bieżącej ochrony i upowszechniania kolekcji sztuki. Od 2019 roku prowadzi tam również projekt STUDIUM - cykl otwartych spotkań wokół kolekcji Galerii Studio, zakładający stworzenie platformy wymiany praktyk, doświadczeń i współpracy, między specjalistami różnych dziedzin, w opiece oraz upowszechnianiu sztuki współczesnej.
Obecnie pracuje nad książką podsumowującą 48 lat istnienia kolekcji Galerii Studio.
SZTUKA WSPÓŁCZESNYCH ARTYSTÓW W ODNIESIENIU DO KULTURY, RELIGII I HISTORII ŻYDOWSKIEJ
Cykl wykładów opiera się na pojęciu żydowskiej tożsamości w sztuce współczesnej, zarówno w odniesieniu do tradycji, jak i rzeczywistości współczesnego Izraela.
W sztuce to, co osobiste, jest też tym, co uniwersalne. Rozmawiając o niej poszerzymy wiedzę, uruchomimy wyobraźnię i zmysłowość, poznamy źródło odniesień, wzruszeń i inspiracji. Doświadczymy reakcji zarówno w sferze emocji, intelektu, jak i duchowości.
W pracach wybranych artystów zaobserwujemy wątki rodzinne, narodowościowe, etniczne i historyczne. Omówimy symbole kulturowe, znaczenia zmysłowe, religijne i duchowe wybranych dzieł. Rozpoznamy różnorodne media i postawy twórcze, charakteryzujące się zarówno analizą kontekstu żydowskiego dziedzictwa kulturowego, jak i osobistych wątków, ujawniających się praktyce artystycznej. Poznamy język współczesnej sztuki a wielowątkowa treść prac stanie się czytelna.
- Węzeł znaczeń. Omówienie najważniejszych pojęć i zagadnień cyklu.
- Tożsamość. Współcześni artyści o dziedzictwie żydowskim.
- Scena tańca współczesnego w Izraelu.
- Gwałtowny język emocji w sztukach wizualnych.
- Muzyka współczesna.
- Osobista historia. Artyści pokolenia „osmalonych”
- Teatr współczesny
- Architektura pamięci. Dzieła sztuki site-specific
- Sztuka wideo
- Światło, przestrzeń, kolor. Anish Kapoor