dr Natalia Andrzejewska

Opublikowano 9 października 2020

 

dr Natalia Andrzejewska (1986)

Konserwatorka dzieł sztuki współczesnej, kuratorka wystaw, koordynatorka projektów artystycznych, edukacyjnych i kulturalnych, autorka tekstów o sztuce.

Absolwentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, ukończyła Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (2005 – 2012) w specjalności konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej. Stopień magistra sztuki uzyskała za pracę poświęconą  badaniom i konserwacji rzeźby Józefa Szajny, wykonaną pod kierunkiem prof. Iwony Szmelter.

Ukończyła także Studium Pedagogiki Artystycznej oraz studia podyplomowe Zarządzania Kulturą w Strukturach Unii Europejskiej (Instytut Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk). Doktorat w dyscyplinie Sztuk Pięknych obroniła na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Publikowała m.in. dla Muzeum POLIN, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pisma „Sztuka i Dokumentacja”, wydawnictwa Archetype London oraz dla Galerii Studio.

Współpracowała z Muzeum POLIN (2012-2017) jako specjalistka ds. projektów artystycznych i kulturalnych, oraz konsultantka ds. sztuki współczesnej a następnie w zespole kuratorskim wystaw czasowych. W ramach współpracy z Fundacją Sztuki Polskiej ING (2016-2018) pełniła funkcję opiekunki kolekcji sztuki
i kuratorki organizacyjnej wystaw oraz koordynatorki projektów edukacyjnych i kulturalnych, prowadziła też  spotkania kuratorskie wokół kolekcji sztuki współczesnej.

Od 2018 roku związana jest z Galerią Studio w Warszawie, dla której opracowała, a następnie wdrożyła interdyscyplinarny program ochrony zbiorów sztuki współczesnej. Pełniąc funkcję opiekunki kolekcji sztuki
i archiwum Galerii Studio, rozwija projekt bieżącej ochrony i upowszechniania kolekcji sztuki. Od 2019 roku prowadzi tam również projekt STUDIUM - cykl otwartych spotkań wokół kolekcji Galerii Studio, zakładający stworzenie platformy wymiany praktyk, doświadczeń i współpracy, między specjalistami różnych dziedzin, w opiece oraz upowszechnianiu sztuki współczesnej.

Obecnie pracuje nad książką podsumowującą 48 lat istnienia kolekcji Galerii Studio.

 

SZTUKA WSPÓŁCZESNYCH ARTYSTÓW W ODNIESIENIU DO KULTURY, RELIGII I HISTORII ŻYDOWSKIEJ

Cykl wykładów opiera się na pojęciu żydowskiej tożsamości w sztuce współczesnej, zarówno w odniesieniu do tradycji, jak i rzeczywistości współczesnego Izraela.

W sztuce to, co osobiste, jest też tym, co uniwersalne. Rozmawiając o niej poszerzymy wiedzę, uruchomimy wyobraźnię i zmysłowość, poznamy źródło odniesień, wzruszeń i inspiracji. Doświadczymy reakcji zarówno w sferze emocji, intelektu, jak i duchowości.

W pracach wybranych artystów zaobserwujemy wątki rodzinne, narodowościowe, etniczne i historyczne. Omówimy symbole kulturowe, znaczenia zmysłowe, religijne i duchowe wybranych dzieł. Rozpoznamy różnorodne media i postawy twórcze, charakteryzujące się zarówno analizą kontekstu żydowskiego dziedzictwa kulturowego, jak i osobistych wątków, ujawniających się praktyce artystycznej. Poznamy język współczesnej sztuki a wielowątkowa treść prac stanie się czytelna.

  1. Węzeł znaczeń. Omówienie najważniejszych pojęć i zagadnień cyklu.
  2. Tożsamość. Współcześni artyści o dziedzictwie żydowskim.
  3. Scena tańca współczesnego w Izraelu.
  4. Gwałtowny język emocji w sztukach wizualnych.
  5. Muzyka współczesna.
  6. Osobista historia. Artyści pokolenia „osmalonych”
  7. Teatr współczesny
  8. Architektura pamięci. Dzieła sztuki site-specific
  9. Sztuka wideo
  10. Światło, przestrzeń, kolor. Anish Kapoor