Sztuka w procesie/proces w sztuce. Ku nowej filozofii ochrony dziedzictwa kultury
tekst: Iwona Szmelter, Dorota Folga-Januszewska, Hanna B. Holling, Natalia Andrzejewska, Monika Jadzińska, Monika Korona, Anna Kaleta-Kunert, Jerzy Michał Murawski, Joanna Krakowian, Anna Tomkowska, Joanna Kiliszek, Anna Kowalik, Katarzyna Mikstal
monografia
projekt badawczy i redakcja naukowa Iwony Szmelter
projekt graficzny Maciej Januszewski
indeks nazwisk
ASP 2016
ISBN: 978-83-65455-22-2
oprawa twarda, str. 172, format: 30,8×24,6 cm
cena 63,00 zł
Jan Tarasin – METAMALARSTWO
Jan Tarasin – METAMALARSTWO; projekt badań, ochrony, konserwacji i restauracji pod redakcją Iwony Szmelter
proj. graficzny Maciej Buszewicz
Wyniki wielodyscyplinarnego projektu konserwatorskiego „TARASIN” mogą wnieść nowe spojrzenie na sztukę artysty. W efekcie trzyletnich blisko prac trzon odkrycia stanowią przestrzenne dzieła, które w połączeniu z innymi elementami twórczości artysty dają impuls do nowego oglądu twórczości Jana Tarasina jako METAMALARSTWA, co będzie wyjaśnione przez analizę artystycznych poszukiwań artysty.
Przedstawiamy w poniższym opracowaniu wyniki badania zrazu nieznanych technologii, poparte analizą kontekstu ich powstania, idei i intencji artysty. W przestrzenności, jak zaznaczono, odgrywają swoje role struktura, przestrzeń, kompozycja, kolor, które są eksperymentalnym odejściem od dwuwymiarowości obrazów. Intrygują kontrastami faktur i wysokich nawarstwień, rytmem, muzykalnymi skojarzeniami, grą form o metafizycznym wymiarze. W tym malarstwie Tarasina znajduje być może potwierdzenie przekonanie, że artysta z racji pozycji twórcy ma nad pamięcią i perspektywą czasową pewną władzę, stwarza układy, prowokuje interpretacje, pozwala odkrywać swą twórczość na nowo (z tekstu Iwony Szmelter, Metamalarstwo Jana Tarasina).
Autorki rozdziałów monografii: Iwona Szmelter, Maja Klimza-Pęksyk, Monika Jadzińska, Agata Myjak
[i] Projekt „TARASIN” prowadzony jest przez prof. dr hab. Iwonę Szmelter, przy współpracy dr hab. Joanny Czernichowskiej, dr Moniki Jadzińskiej, asystentów – Łukasza Wójtowicza i Anny Kowalik wraz z licznym zespołem studentów w ramach dwóch jednostek Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki (Międzykatedralna Pracownia „NOVUM” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej oraz Pracownia Konserwacji Malarstwa na Podłożach Ruchomych).
Procesy niszczące malowidła ścienne oraz metody ich blokowania
autor: Andrzej Mazur
Prof. dr hab. Andrzej Mazur kieruje Pracownią Malarstwa Ściennego na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki. Zajmował się konserwacją dekoracji ściennych m.in. w Łazienkach Królewskich w Warszawie (pałac na Wodzie, Biały Domek, pałac Myślewicki, Teatr Stanisławowski), w pałacu w Wilanowie, pałacu w Wyszkowie, kościele p.w. Świętej Trójcy w Przemyślu, domu loretańskim w Gołębiu, klasztorze oo. Paulinów w Łęczeszycach, kościele p.w. św. Antoniego w Ostrołęce, konkatedrze w Kołobrzegu, synagodze we Włodawie, kościele p.w. Przemienienia Pańskiego w Garwolinie. Niniejsza praca stanowi kompendium wiedzy na temat powodów uszkodzeń ścian w obiektach zabytkowych oraz stosowanych metod ich konserwacji. Pozycja niezwykle cenna nie tylko dla konserwatorów i adeptów zawodu, ale również dla wszystkich zaangażowanych w opiekę nad zabytkami.
praca naukowa
recenzenci: prof. Maria Roznerska, prof. Józef Nykiel, prof. Stanisław Stawicki
ASP 2017
ISBN: 978-83-65455-45-1
oprawa miękka ze skrzydełkami, str. 164, format 24,4×17 cm
cena 21,00 zł