Kierownik – prof. dr hab. Iwona Szmelter
Dr hab. Monika Jadzińska, prof. ASP
Współpraca: pracownicy Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie różnych specjalizacji oraz galerie, muzea sztuki nowoczesnej i współczesnej
To nie do wiary, że można utrwalić najbardziej nietrwałą ze sztuk
– sztukę nowoczesną i współczesną –
gdyby nie nasza długoletnia praktyka i sukcesy badawcze.
Misja „NOVUM”: wobec współczesnych wyzwań cywilizacyjnych podjęto profesjonalną i transdyscyplinarną w założeniu ofertę studiów w zakresie ochrony, konserwacji sztuki nowoczesnej i współczesnej, muzeologii i konserwatorstwa, która odpowiadałaby nowemu rozumieniu dziedzictwa kultury jako dziedzictwa materialnego, niematerialnego i digitalnego.
Ochrona dóbr kultury to kompleksowy proces obejmujący sztukę i naukę. Konserwacja, jako zespół badań identyfikacyjnych, rozpoznania wartości, prewencji i aktywnej konserwacji, restauracji, wystawiennictwa a także niekiedy niezbędnej rekonstrukcji - powinna zapewnić dziedzictwu wszystkich epok, także najnowszemu, maksymalnie długie trwanie, przekaz dla nowych generacji.
DŁUGOTRWAŁE ISTNIENIE DZIEDZICTWA SZTUK WIZUALNYCH
WSPIERAMY ZATEM TRANSDYSCYPLINARNIE:
badania, rozpoznanie dzieł i ich wartości zarówno materialnych jak i niematerialnych, konserwacja, restauracja, wszelkie re-.. jak rekonstrukcja, emulacja, odtworzenie lub anastyloza, ale tylko wówczas, gdy są niezbędne. Obejmują też upowszechnienie przez edukację i nowoczesną ochronę za pomocą nowych technologii umożliwiających skuteczne prace przy ‘minimum interwencji’, czytelne i komunikatywnie przedstawione. Chodzi o to, aby poprzez właściwą ochronę i konserwację zapewnić możliwe przejście od odbioru sztuki w tradycyjnych dyscyplinach do jej nowych form jak instalacje, performance, syntezy sztuk wizualnych i performatywnych i innych. Ne ograniczamy definicji sztuki traktując ją jako ‘dzieło otwarte’.
INNOWACYJNE ZAGADNIENIA OCHRONY I KONSERWACJI-RESTAURACJI
SZTUKI NOWOCZESNEJ I WSPÓŁCZESNEJ
- co w istocie konserwujemy? Idea i materia dla uobecnienia dzieła sztuki;
- rejestracja obiektu, wartości dzieła i jego opis;
- historia i teoria ochrony oraz konserwacji dzieł sztuki nowoczesnej i współczesnej;
- ochrona dziedzictwa kultury i sztuki najnowszej w świetle prawnych aktów, Konwencji UNESCO, ICOMOS, ICOM;
- etyka w opiece nad sztuką nowoczesną i współczesną, wartości włączając autentyzm, granice ingerencji konserwatorskiej;
- rola artysty w zachowaniu dzieła, model wywiadu i dokumentacji kontekstu powstania dzieła;
- budowa techniczna i technika wykonania obiektów, nawarstwienia a zachowanie intencji autorów dzieł;
- diagnostyka i analiza przyczyn zniszczeń;
- profilaktyka i konserwacja prewencyjna obiektów i sztuki w przestrzeni publicznej;
- metodyka ochrony, konserwacji, restauracji i ewentualnie rekonstrukcji;
- nowe rodzaje rekonstrukcji- emulacja, odtworzenie;
- zachowanie kompleksu idei i materii dzieł sztuki/ integralności spuścizny sztuki;
- aranżacja i ekspozycja dzieł sztuki, zachowanie zintegrowanego charakteru dzieła;
- wystawiennictwo sztuki współczesnej a zachowanie integralności dzieła i wizerunku zjawiska artystycznego, prace konserwatorsko-kuratorskie;
- nowe strategie konserwatorskie wobec dzieła w procesie, syntezy sztuk, interaktywności i sztuki site-specific;
- dopuszczalność i warunki emulacji i rekonstrukcji w ochronie sztuki XX/XXI wieku;
- re-instalacja dzieł, praca kuriera i opiekuna podczas wystaw;
- zachowanie przez dokumentację dzieł efemerycznych, sztuki ziemi, happening i performance;
- kompleksowe zadania konserwatorsko-kuratoryjne;
- ochrona dzieł w transporcie na wystawy, obowiązki kuriera i udział w re-organizacji wystaw;
- dzieła sztuki w przestrzeni publicznej , street-art;
- upowszechnienie i promocja zagadnień zachowania sztuki najnowszej oraz generalnie ochrony dziedzictwa kultury.
PRAKTYKA:
- studia przypadków: rozpoznanie dzieła na drodze badań humanistycznych, identyfikacji i analityki instrumentalnej. Badania kontekstu powstania dzieł, wywiady z artystami dla pełnej identyfikacji ich idei twórczych i zastosowanych metod, materiałów, procesów artystycznych oraz wskazówek dla ochrony i konserwacji-restauracji dzieł;
- dokumentacja stanu zachowania dzieł i postępowania konserwatorskiego w zależności od typu obiektu i jego charakteru, specyfika obiektów sztuki nowoczesnej i współczesnej także poza tradycyjnymi dyscyplinami plastycznymi;
- nauka dostosowanych do nietypowych obiektów metod zabezpieczania, oczyszczania, konserwacji-restauracji, magazynowania, transportu, re-instalacji i wystawiennictwa prac na wybranych obiektach. Możliwość poszerzania wiedzy i umiejętności studentów podczas prac konserwatorskich w galeriach i muzeach;
- realizacja zadań konserwatorsko-kuratoryjnych.
Zatem zapraszamy do ochrony najnowszego dziedzictwa kultury, sztuki nowoczesnej i współczesnej, a także opieki konserwatorsko-kuratoryjnej wyrażonej zarówno w klasyczny sposób w stosunku do najnowszej sztuki autograficznej w tradycyjnych dyscyplinach, jak i sztuki hybrydowej, syntezy sztuk, sztuki alograficznej w nowy sposób, zależnie od nietypowego charakteru obiektów i ich proweniencji.
PROJEKTY PROWADZONE PRZEZ PRACOWNIĘ NOVUM
CAPUS – Conservation of Art in Public Spaces
Zachowanie spuścizny artystów warszawskiej ASP
"ARTYŚCI POMYŚLCIE" – apel
"O pieskach inaczej" projekt badawczo-konserwatorski
"MULTIPART" Tadeusza Kantora (multicypacja-partycypacja)
Metamalarstwo i 3D w sztuce Jana Tarasina
SZTUKA W PROCESIE – PROCES W SZTUCE
"ZMYSŁY" – projekt konserwatorsko-kuratoryjny
Alina Szapocznikow – Ikona Sztuki XX wieku
ZACHOWAĆ DLA PRZYSZŁOŚCI - Integralność dzieł, ich idei i materii w wywiadach z artystami
"Arbeitsplatz" – projekt konserwatorsko-kuratoryjny
Dbając o spuściznę Mirosława Bałki
Dbając o spuściznę K.M.B.