PUBLIKACJE
- J. Czernichowska, Matka Boska z Dzieciątkiem z kościoła oo. bernardynów w Warcie, „Ochrona Zabytków”, nr 3, 1997, s. 212-217.
- J. Czernichowska, Projekty EXPO′ 58. Parę refleksji nad problemami sztuki współczesnej, „Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki”, vol. 8, nr 2, 1997, s.58-59.
- J. Czernichowska, Św. Stanisław Biskup wskrzeszający Piotrowina, „Ochrona Zabytków”, nr 3/4, 2002, s. 294-308.
- J. Czernichowska, Technika i technologia XVII – wiecznych obrazów przypisywanych Tomaszowi Dolabelli.” Św. Stanisław prowadzący Piotrowina przed sąd królewski” i „ Gniew Boży” w kościele oo. bernardynów w Warcie w świetle badań i materiałów źródłowych, [ w:] Ars Longa – Vita Brevis. Tradycyjne i nowoczesne metody badania dzieł sztuki, Materiały z sesji naukowej poświęconej pamięci prof. Z. Brochwicza 18 – 19 października 2002 w Toruniu, red. J. Flik, UMK, Toruń 2003, s.185-209.
- J. Czernichowska, Wybrane projekty badawczo-konserwatorskie zrealizowane przez pedagogów Katedry Konserwacji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Polichromowanej Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie, [w:] Sztuka konserwacji i restauracji. Cesare Brandi (1906 – 1988), Jego myśli i debata o dziedzictwie. Sztuka konserwacji – restauracji w Polsce, Materiały z międzynarodowej sesji naukowej 5-6 października 2007 w Warszawie, red. I. Szmelter, M. Jadzińska, PW Rzeczypospolita SA, MIKiRDS ASP w Warszawie i Krakowie, Warszawa 2007.
- J. Czernichowska, Strategie konserwacji prewencyjnej, [w:] O opiece nad kolekcją, pod redakcją M. Bogdańskiej-Krzyżanek i J. Egit-Pużyńskiej, Materiały z projektu „To nie jest wystawa” Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 26.02.-4.05.2008.
- J. Czernichowska, A. Jędrzejewska-Pawlak, Konserwacja zabytków ormiańskich na Ukrainie, [w:] Ars Armeniaca. Sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich, kat. wyst., red. W. Deluga, Muzeum Zamojskie w Zamościu, Zamość 2010, s. 57-62.
- J. Czernichowska, A. Jędrzejewska-Pawlak, Prace konserwatorskie i restauratorskie w katedrze ormiańskiej we Lwowie, [w:] Ars Armeniaca. Sztuka ormiańska ze zbiorów polskich i ukraińskich, kat. wyst., red. W. Deluga, Muzeum Zamojskie w Zamościu, Zamość 2010, s. 138-140.
- J. Czernichowska, R. Dmowska, Dwa obrazy Rembrandta z Zamku Królewskiego w Warszawie – ich przeszłość w służbie przyszłości, [w:] Wobec zabytku… Tradycje i perspektywy postaw. Studia dedykowane pamięci prof. Jerzego Remera, red. E. Pilecka, J. Raczkowski, Toruń 2010, s.201-221.
- J. Czernichowska, R. Dmowska, A. Nowicka, Two paintings by Rembrandt: „Girl in a picture frame” and „Scholar at his writing table” from the collection of the Royal Castle in Warsaw – history, examination and conservation, Dwa obrazy Rembrandta: „Dziewczyna w ramie obrazu” i „Uczony przy pulpicie” z kolekcji Zamku Królewskiego w Warszawie – historia, badania i konserwacja, „Opuscula Musealia”, zeszyt 19, red. S. Waltoś, Kraków 2012, s. 9-25.
- J. Czernichowska, A Few Words on August Moszyński, His Interest in Conservation and the Knowledge of Restoration among the Artists of the Painters Workshop in Warsaw Castle, [w:] Between Science and Art, ed. M. Ciechańska, Academy of Fine Art in Warsaw, Warsaw 2016, s. 317-351.