dr Mateusz Jasiński Lista ważniejszych publikacji

Opublikowano 29 grudnia 2020

Lista ważniejszych publikacji:

  • Bastek G., Jasiński M., Imitar bene le cose naturali według Caravaggia i caravaggionistów, Rocznik Muzeum Narodowego w Warszawie. Nowa Seria, nr 6(42), Warszawa 2022 (przyjęte do publikacji).
  • Jasiński M., Techniki malarskie caravaggionistów. Badania obrazów z polskich zbiorów muzealnych, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 2021.
  • Jasiński M., Paleta i techniki malarskie caravaggionistów – badania na przekrojach warstw malarskich [w:] 75-lecie WKIRDS, red. P. Szymor Warszawa 2022 [przyjęte do publikacji].
  • Jasiński M., Petrus M., Malowane rewersy skrzydeł Ołtarza Lazarusa – próba rekonstrukcji zniszczonych kwater z kościoła pw. św. Jana Chrzciciela i św. Andrzeja Apostoła w Cegłowie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, Lublin 2022, s.
  • Jasiński M., Problematyka rekonstrukcji malarskiego wystroju wnętrz na przykładzie obrazów ołtarzowych z kościoła pw. Wszystkich Świętych w Warszawie [w:] Kultura i sztuka perspektywy badawcze, red. J. Jędrzejewska, A. Danielewska, Lublin 2021, s. 61- 89.
  • Jasiński, M., Analiza technologiczna obrazu Sąd Midasa ze zbiorów Muzeum Lubelskiego w Lublinie - porównanie z warsztatem Gerrita van Honthorsta i innych caravaggionistów utrechckich, [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika, Toruń 2021, s. 123-138.
  • Jasiński M., Rewolucja caravaggionistyczna w sposobie budowania obrazu [w:] Wokół zagadnień warsztatu artysty Malarza rzeźbiarza architekta, red. E. Doleżyńska-Sewerniak t.1, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2020, s. 77-96.
  • Jasiński M., The Painting Techniques and Technology of Caravaggio’s Followers [w:] ICAR International Journal of Young Conservators and Restores of Works of Art, nr.3, 2019, s. 47-61.
  • Jasiński M., Cecco del Caravaggio’s Martyrdom of Saint Sebastian. An Investigation into Caravaggisti painting technique [w:] International Journal of Conservation Science, vol. 10, issue 2, 2019, s. 271–278.
  • Jasiński M., Legacy of Caravaggio in Naples – technological study [w:] Honoring the past, looking into the future, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, 2018, s. 99–116.
  • Jasiński M., Nowosielski J., Badania nad podobraziami malarskimi caravaggionistów w oparciu o obrazy z polskich kolekcji muzealnych, Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, nr.48, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu, 2018.
  • Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim, dr hab. Danutą Stępień prof. ASP, st.wykł. Anną Zalewską Falińską) i opracowanie graficzne katalogu (wspólnie z Marcinem Petrusem) do wystawy Sztuka na chwałę Boga, liczba stron 28, nr. ISBN 978-83-949875-2-7, „AB DRUK” 2018.
  • Jasiński M., The canvases used by Caravaggisti and preparation of the ground layer – research based on the paintings in Polish collections [w:] 3rd International Student Conference of Conservation and Restoration of Works of Art, 17-19 marzec, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, s. 127–136.
  • Jasiński M., Sen św. Józefa, Spotkania z Zabytkami, nr.11–12, 2015, s. 53–55.
  • Jasiński M., Jeżewska E., Badania technologiczne obrazu Św. Piotr w modlitwie – przykład wczesnego zastosowania żółcieni neapolitańskiej w malarstwie sztalugowym, ASPIRACJE– pismo warszawskich uczelni artystycznych, nr. 3 (41) 2015, s. 60–64.
  • Nowosielski J., Jasiński M., Trompe l’oeil ze zbiorów pałacu w Nieborowie. Rekonstrukcja iluzjonistycznego charakteru malowidła w kopii obrazu Pietera Nasona [w:] Nieborów i Arkadia – 70 lat Muzeum. Księga Pamiątkowa (red.) Regina Gromacka, Muzeum w Arkadii i Nieborowie 2015, s. 192–201.
  • Jasiński M., Badania dwóch obrazów Jana Lievensa: Młody mężczyzna zapalający żagiew, 1625; Młody mężczyzna z fajką dmuchający na żar, 1625; ze zbiorów Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Warszawa 2015.
  • Jasiński, Caravagaggisti painitings in Polish collection. Technological research, [w:] „ChemCH2014 3rd International Congress on Chemistry for Cultural Heritage, Vienna 1-5 July 2014”, (red. Rita Wiesinger, Manfred Schreiner), Vienna 2014,
    s. 283–287.
  • Jasinski M., Współczesne drewniane podłoża malarskie a końcowe efekty w kopii malarskiej [w:] „Drewno zabytkowe: badania i konserwacja w XXI wieku”, (red.) Robert Piaseczny, Warszawa 2013, s. 89–91.
  • Jasinski M., Portret w iluzjonistycznej ramie, Spotkania z zabytkami, nr. 1-2, 2013, s. 7–9.
  • Jasinski M., Kopia obrazu Pietera Nasona „Portret młodego mężczyzny” oraz rekonstrukcja zaginionej ramy. Zagadnienie portretu w iluzjonistycznej ramie oraz problem techniki i technologii obrazów holenderskich i flamandzkich na podobraziach drewnianych [w:] „Studia i materiały konferencji naukowej studentów Konserwacji
    i Restauracji Dzieł Sztuki”, t. 1, Kraków 2011, s. 33–44.
  • Projekt (wspólnie z prof. Jerzym Nowosielskim i dr hab. Danutą Stępień) i wykonanie katalogu do wystawy Międzyuczelnianego pleneru Studziana Poświętne 2014, liczba stron 24, nr. ISBN 978-83-63594-69-5, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2015.