PRACA MAGISTERSKA
Zagadnienia opieki nad trans-dyscyplinarną sztuką współczesną w ramach projektów konserwatorskich – na przykładzie obiektów: „Dziennik nr 2” Włodzimierza Pawlaka, „Piramida Zwierząt” Katarzyny Kozyry, „Wokół Sądu Ostatecznego” Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego i innych
Promotor: prof. dr hab. Iwona Szmelter
Recenzent: dr hab. Joanna Czernichowska, prof. ASP
W pracy przedstawiona została problematyka ochrony integralności nietypowych dzieł sztuki współczesnej oraz konserwatorskiej opieki nad nimi. Przedstawiono charakterystykę twórczości autorów wraz z kontekstem historii powstania wyżej wymienionych obiektów oraz zagadnień związanych z zamówieniem/ zakupem prac.
Zgodnie z zasadami ochrony wartości sztuki nowoczesnej i współczesnej przeprowadzono badania i wywiady z artystami-autorami obiektów według wytycznych International Network for Conservation of Contemporary Art (INCCA), które w praktyce modyfikowano do charakteru spuścizny twórców. Dzięki przeprowadzonym badaniom dzieł, w tym zarówno ich przesłania i idei, jak i struktury materialnej rozpoznano te nietypowe, trans-dyscyplinarne dzieła sztuki i opisano obiekty w szczegółach.
Przygotowane trzy projekty konserwatorskie zakładały ochronę wymienionych wyżej dzieł poprzez zachowanie oryginałów przy możliwie spełnionej równowadze pomiędzy konserwacją i restauracją materialnych składników dzieł a konserwatorską ochroną ich idei i funkcji założonych przez autorów obiektów. Zakres prac konserwatorskich i restauratorskich został sformułowany przy założeniu jak najmniejszej ingerencji w estetykę obiektów, to jest zgodnie z postępowaniem dotyczącym tradycyjnych dzieł sztuki, ale jedynie w sytuacjach, w których mogła ta zasada funkcjonować w danych obiektach w stosunku do kompleksowego charakteru tych dzieł i ich symbolicznego znaczenia, które to w przyszłości miało determinować zachowanie kompleksowego charakteru tych nietypowych dzieł sztuki. W przypadku Dziennika nr 2 Włodzimierza Pawlaka dokonano pełnej konserwacji-restauracji obiektu i dołączono dokumentację badań i przebiegu prac.
W finale każdego z badanych przypadków przedstawiono propozycje metod ochrony integralności dzieł w zakresie skromnych możliwości depozytoriów je przechowujących w taki sposób, aby te instytucje mogły odpowiedzialnie chronić i konserwować wymienione wyżej obiekty z myślą o przyszłych odbiorcach, ekspozycji i przechowywaniu.
Ochrona sztuki nowoczesnej i współczesnej we Włoszech w świetle wybranych zagadnień, badań, konserwacji i restauracji
Promotor: prof. dr hab. Iwona Szmelter
Aneks z malarstwa
Promotor: Zuzanna Tomaś-Krynicka