1.New Approach of Conservation of Contemporary Art (NACCA), Horyzont 2020 UE, 2015-2019, ID: 642892, MSCA-ITN-2014-ETN - Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Networks (ITN-ETN)
prof. Iwona Szmelter była partnerka projektu pod kier. prof. Renee van der Vall, promotorką w europejskiej szkole doktorskiej im. Marii Curie Skłodowskiej.
Dziedzina nauki: nauki humanistyczne / sztuka wizualna/ sztuka nowoczesna i współczesna. Cel: wykształcić nowe pokolenie zawodowych kuratorów, konserwatorów i badaczy akademickich, którzy są odpowiednio przygotowani do sprostania tym wyzwaniom. Kluczowym pojęciem kierującym programami badawczymi i szkoleniowymi jest pojęcie refleksyjnej praktyki. Zaczynając od teoretycznych ram teorii praktyki, program badawczy badał praktyki konserwatorskie poprzez analizę porównawczą ich wpływu na biografie dzieł sztuki współczesnej i współczesnej. Program szkolenia koncentrował się na rozwijaniu refleksyjnej postawy zawodowej, która jest warunkiem wstępnym w tej coraz bardziej złożonej i opartej na niezbędnej współpracy w tej dziedzinie.
2. The Joint Programming Initiative on Cultural Heritage and Global Change (JPI CH) – powołany z inicjatywy Rady Europy, członkini Zarządu i Steering Committee, przedstawicielka Polski z ramienia MNiSW, ekspertka ds. Projektów Cultural Heritage UE (2010-2014); Uczestniczka pilotażowego projektu naukowego „SMART-VALUE”, (akronim SCIENTIFIC MODERN ANALYSIS OF RESEARCH TOPIC); VALUES AND VALUATION AS KEY FACTORS IN PROTECTION, CONSERVATION AND CONTEMPORARY USE OF HERITAGE – A COLLABORATIVE RESEARCH OF EUROPEAN CULTURAL HERITAGE; (Poland, Netherlands, Lithuania, Denmark, Italy, Slovenia), 2013-2015.http://jpi-ch.eu/wp-content/uploads/2156_JPI-Cultural-Heritage.pdf, dostęp 14 10 2020;
3.PROJEKT, Narodowego Centrum Nauki (NCN), nr projektu NN 105388037, tytuł :
OPIEKA NAD SZTUKĄ WIZUALNĄ I DZIEDZICTWEM KULTURY; Z ZAKRESU TEORII OPISUJĄCA EWOLUCJĘ FORM OPIEKI WRAZ Z KONSERWACJĄ-RESTAURACJĄ DZIEŁ SZTUKI - W ŚWIETLE HISTORII ORAZ OBECNYCH MIĘDZYNARODOWYCH TENDENCJI I PERSPEKTYW. 2009-2012, Szmelter Iwona- kierownik projektu, współpraca prof.dr Wojciech Kowalski, dr Krzysztof Chmielewski
4.PROJEKT Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBIR), nr: N R17 0001 06/2009, pt.: JAK MATERIALNOŚĆ WPŁYWA NA WIZUALNOŚĆ OBIEKTÓW; ZASTOSOWANIE METOD WZMACNIANIA STRUKTURY W KONSERWACJI ZABYTKÓW, 2009-2012, Szmelter Iwona -kierownik projektu, współpraca prof. dr hab. Wiesław Domasłowski, Ryszard Przedpełski „RESTAURO-TECHNIKA” (SME)
5.„PRACTIC’S”- akronim PRACTICES, RESEARCH, ACCESS, COLLABORATION, TEACHING IN CONSERVATION OF CONTEMPORARY ART, 2009-2011:
Uczestniczki PRACTICs – prof. dr hab. Iwona Szmelter, dr Monika Jadzińska były partnerkami ze strony WKiRDS w Warszawie; projekt z inicjatywy International Network for Conservation of Contemporary Art (INCCA), której były członkiniami-założycielkami w 1999 roku. Koordynacja: Netherlands Institute for Cultural Heritage (ICN) (lider), współkoordynatorzy: TATE Gallery, Anglia; Restaurierungzentrum Düsseldorf/Cologne Institute for Conservation Sciences – Cologne University of Applied Sciences, Niemcy; Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia, Hiszpania; Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (S.M.A.K.), Belgia; the Foundation for the Conservation of Contemporary Art (SBMK), Holandia. Partnerzy: 33 wiodących muzeów, instytucji i uniwersytetów z całego świata (oprócz wyżej wymienionych m.in.: MOMA Museum of Modern Art, Nowy Jork; Doerner Institut Munich Pinakothek der Moderne, Niemcy; RCE Cultural Heritage Agency, Holandia; Art. Documentation, Niemcy; Museum Tinguely, Szwajcaria; Museo del Novocento, Włochy; Art Museum of Estonia Kumu; Akademia Sztuk Pięknych ASP w Warszawie; Academy of Fine Arts w Wiedniu; Maastricht University; Hamburger Kunsthalle, Niemcy; University of Amsterdam, Holandia; Netherlands Media Art Institute, Holandia; Video Conservation Studio Berne, Szwajcaria i inni.
Efektem PRACTIC’s było w 2010 to współorganizowanie Światowego Sympozjum w Amsterdamie zatytułowanego «Contemporary Art: Who Cares?», 9-11.06.2010 koordynowanego ICN oraz SBMK w Amsterdamie oraz m.in. przez przedstawicieli Wydziału – Sesja «The Knowledge Tree»: program, koordynacja i referaty w bloku INCCA Central-East Europe, 10.06.2010. Była to największa od 1998 r. światowa konfrontacja naukowców, konserwatorów i artystów zaangażowanych w ochronę dziedzictwa sztuki najnowszej. Udział wzięło 550 profesjonalistów z 32 krajów. Nasz udział (prof. I. Szmelter, dr M. Jadzińska) polegał na zorganizowaniu i prowadzeniu osobnej Sesji INCCA-Central-Eastern Countries, oraz odczytaniu referatów i zorganizowaniu wystawy posterów w Sesji Posterowej.
– Międzynarodowa sieć INCCA-CEE: kierowanie powstałą w 2009r. siecią naukową grupy International Network for Conservation of Contemporary Art – dla Centralnej i Wschodniej Europy (INCCA – Central Eastern Europe): prof. Iwona Szmelter i dr Monika Jadzińska (vice).
– sub-projekt UE Access2CA- ON PUBLIC ACCESS TO CONTEMPORARY ART CONSERVATION; seminaria: Ljubljana (2009) i Porto (2011), partnerki: prof. Iwona Szmelter, dr Monika Jadzińska, które prezentowały referaty podczas obu sesjach.
Efektem jest książka INSIDE INSTALLATION , red. Tatja Scholte, Glenn Wharton, wyd. Uniwersytet Amsterdam, w dużej mierze oparta na wynikach projektu INCCA(2007-2004)z artykułami m.in. Iwony Szmelter i Moniki Jadzińskiej, dostępna on-line:
http://www.oapen.org/search?identifier=467012, dostęp 14.10.2020
6. „CHIC”, akronim EUROPEAN CULTURAL HERITAGE IDENTITY CARD, 2009-2011, ID: 226995
Na zaproszenie IPPT PAN partner w imieniu WKiRDS. Konsorcjum: 12 partnerów z 11 państw: Słowenia (lider), Austria, Belgia, Chorwacja, Czechy, Niemcy, Grecja, Izrael, Włochy, Polska, Hiszpania, na poziomie narodowym i międzynarodowym. Advisory Committee: Egipt, Francja, Norwegia, Szkocja (UK), Niderlandy. Instytucje tworzące projekt to m.in.: Univerza v Ljubljani (koordynator), Sowenia; Pałac Schönbrunn w Wiedniu (Schloss Schönbrunn Kultur- und Betriebsges mbH) Austria; Centre Scientifique et Technique de la Construction, Belgia; Fraunhofer-Gesellschaft zur Foerderung der Angewandten Forschung E.V., Niemcy; Zagora-Zagorje, Chorwacja, National Technical University of Athens, Grecja; TECHNION -Israel Institute of Technology, Izrael; Alma Mater Studiorum – Universita di Bologna, Włochy; Università degli Studi di Ferrara, Włochy; Instytut Podstawowych Problemow Techniki Polskiej Akademii Nauk, Polska; Ustav teoreticke a aplikovane mechaniky, akademie ved Ceske Republiky verejna vyzkumna instituce, Czechy; Labein-Tecnalia, Hiszpania.
Celem projektu było stworzenie systemu Kart Identyfikacyjnych dla dziedzictwa kulturowego: »Cultural Heritge Identity Card« – CHIC dla zbudowania prawidłowego modelu systematycznego gromadzenia i przechowywania danych na temat obiektów dziedzictwa na terenie Europy i krajów sąsiednich. System CHIC ma wspierać zrównoważony rozwój na rzecz zachowania, opieki i konserwacji aktywnej i profilaktycznej obiektów oraz miejsc zabytkowych.
7. CESARE BRANDI (1906-1988), HIS THOUGHT AND EUROPEAN DEBATE IN THE XX CENTURY, 2006-2007, PROJEKT Unii Europejskiej CULTURE 2000. http://www.associazionegiovanniseccosuardo.it/?q=en/node/152; dostęp 14 10 2020
Partner projektu koordynowanego przez prof.Giuseppe Basile ICR Rome; wszyscy partnerzy: Ministero per i Beni e le Attività Culturali, Italy; Istituto Centrale per il Restauro, Italy; Associazione Amici di Cesare Brandi, Italy; Associazione Giovanni Secco Suardo, Italy, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Polska; Hochschule für Angewandte Wissenschaft und Kunst, Germany; Institut National du Patrimoine, France; Universidad Politécnica de Valencia, Spain; Universidade Técnica de Lisboa, Portugal; Université Libre de Bruxelles, Belgium; The Hamilton Kerr Institute in Cambridge, England.
W 2005 zainicjowała przekład przez Magdę Kijanko „Teorii Restauracji” Cesare Brandi, wydany przez MIK, Warszawa w 2006 roku ze wstępem prof. Giuseppe Basile i tejże. W 2007 roku z okazji 100-lecia urodzin Cesare Brandiego, pośród ok. 200 różnego rodzaju działań zorganizowany został, finansowany przez UE, projekt w 8 krajach europejskich – cel – narodowe konferencje i wystawy propagujące teorie Brandiego, międzynarodowa dyskusja na temat teorii i praktyki konserwatorskiej. Uczestnik projektu i w 2007 współorganizatorka polskiej konferencji: Cesare Brandi (1906-1988). His Thought and the Heritage Debate. Art of Conservation – Restoration in Poland and co-organizer of the exhibition: Sztuka Konserwacji i Restauracji w Polsce, Muzeum Pałacu w Wilanowie. Więcej patrz://Szmelter, Iwona, „CESARE BRANDI (1906-1988), JEGO MYŚL I DEBATA O DZIEDZICTWIE. SZTUKA KONSERWACJI-RESTAURACJI W POLSCE” Międzynarodowa konferencja naukowa Warszawa, 5-6 października 2007 r, ://Ochrona Zabytków, 2007, nr 2 ,s. 8-11 ; http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cf93f61f-2308-3770-9eb6-d6b72d7f1bce, dostęp 14 10 2020
8. PROJEKT – ERA-COST 2004-2005 , LASEROWE OCZYSZCZANIE MATERIAŁÓW W OBIEKTACH SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ I DIAGNOSTYKA MALOWIDEŁ, kierownik projektu MNiSW - UE 125/E-323/SPB/COST/H-1/DWM 85/2004-2005 we współpracy z Międzyuczelnianym Instytutem Konserwatorskim (MIK) i Wojskową Akademią Techniczną (WAT) w Warszawie ; we współpracy prof. Andrzej Koss, dr hab. Jan Marczak, dr Marek Strzelec.
9. INSIDE INSTALLATIONS. PRESERVATION AND PRESENTATION OF INSTALLATION ART
2004-2007 Projekt Unii Europejskiej: Uczestniczka projektu INSIDE INSTALLATIONS. PRESERVATION AND PRESENTATION OF INSTALLATION ART; koordynatorzy: ICN – Netherlands Institute for Cultural Heritage, Amsterdam; TATE, London (www.insideinstallations.org)
Największy światowy projekt dotyczący konserwacji sztuki instalacji (33 czołowe muzea sztuki współczesnej i instytucje naukowe z Europy i USA).
10. ZACHOWAĆ DLA PRZYSZŁOŚCI
1997-2014 – na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu wywiady z artystami środowiska wielkopolskiego. Zbiorowe publikacje czterokrotne na DVD we współpracy z dr Monika Korona , prof. Jackiem Gramatyką.
2002-2003 ZACHOWAĆ DLA PRZYSZŁOŚCI – WSPÓŁCZEŚNI ARTYŚCI WARSZAWSCY (SAVE IT FOR THE FUTURE – MODERN WARSAW ARTISTS) – I. Szmelter, M. Jadzińska – wywiady z czołowymi artystami warszawskimi (M. Abakanowicz, M. Bałka, A. Jachtoma, S. Gierowski, A. Kobzdej, T. Pągowska, W. Sadley, J. Sempoliński, L. Tarasewicz, M. Woszczyński) – 3CDs, współautor projektu (prof. I. Szmelter, M. Jadzińska). Kontynuowany w ramach doktoratu Anny Zadory dotyczącego środowiska śląskiego pod kier. prof. I. Szmelter, w Międzykatedralnej Pracowni „NOVUM” pod kier. prof. I. Szmelter, mgr Anny Kowalik.
11. PROJECT RAPHAEL w ramach CULTURA 2000 UE, 2000-2004, UE PROJECT: RAPHAEL – ESTABLISHING OF THE INTERNET NETWORK REGARDING CONSERVATION OF THE MODERN ART INCCA. Prof. Iwona Szmelter, mgr Monika Jadzińska - uczestniczki projektu reprezentujące WKiRDS. Europejski projekt dotyczący zachowania i konserwacji sztuki współczesnej i nowoczesnej on-line.
12. PROJEKTY dotyczące „ZAGADNIEŃ ZACHOWANIA MALARSTWA WSPÓŁCZESNEGO”- Komitetu Badań Naukowych (KBN) 1998-1999 pod kier. prof. Iwony Szmelter; „BADANIA NAD ZASTOSOWANIEM MATERIAŁÓW DO WZMACNIANIA STRUKTURY OBRAZÓW”, 1987-1991 – Badania nad materiałami i metodologią dublowania obrazów - we współpracy z Zakładam Badań Doświadczalnych w ASP w Warszawie oraz Nadodrzańskimi Zakładami „Organika-Rokita” w Brzegu;, Resortowy Program Badań Podstawowych RPBP IV we współpracy z Zakładam Badań Doświadczalnych w ASP w Warszawie (1983-1987)
13.PROJEKT „NOWE WYZWANIA KONSERWATORÓW SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ” (1981) –– podyplomowe seminarium dla zagranicznych konserwatorów pod kierunkiem prof. Laury Mora w Istituto del Restauro w Rzymie
14.PROJEKT „ BADANIA METODY ODRÓŻNIANIA MIEJSC REKONSTRUKCJI ZA POMOCĄ TZW. BLANCOFORÓW”, (1977-1978), w Muzeum Narodowym w Warszawie, w zabytkach archeologicznej ceramiki dla archeologa prof. dr hab. Kazimierza Michałowskiego, w malowidłach w technikach wodnych pod kier. Gabrieli Lipkowej