Pierwsze miejsce w Tate Modern za konserwatorski plakat pt. „O wartościach i wartościowaniu w nowoczesnej i współczesnej sztuce wizualnej. Rola refleksyjnej praktyki” dla Joanny Kiliszek
„Najważniejsza wymiana następuje pomiędzy tym, co nowe a tym, co jest prawie zapomniane” – głosi tytuł pracy brytyjskiego artysty, pisarza i performera Tima Etchellsa z 2015 roku, wykonanej specjalnie dla muzeum Tate Modern w Londynie.
To właśnie twierdzenie stało się motywem tygodniowych warsztatów w Tate Modern (16-20.01.2017), prowadzonych dla 15 doktorantów z 9 krajów i 6 wiodących w tym zakresie uczelni w Europie, w ramach europejskiego projektu NACCA (2016-2019)*. Wyniki badań nowych zagadnień i interdyscyplinarnych aspektów w konserwacji sztuki współczesnej są prezentowane dzięki wsparciu europejskiego programu innowacyjnego kształcenia imienia Marie Curie-Skłodowskiej dotyczącego wszystkich aspektów nauki. Przy tej okazji warto podkreślić, że symbolicznie patronuje innowacjom w kształceniu nasza rodaczka a po drugie, że nareszcie znalazły wśród priorytetów także humanistyka oraz nauka o sztuce prowadzona w ramach konserwacji dziedzictwa kultury . Dzieje się to w ramach programu unijnego Horyzont 2020.
Joanna Kiliszek została wyróżniona pierwszą nagrodą w styczniowym konkursie na najlepszy konserwatorski plakat, przygotowany specjalnie na spotkanie w Tate Modern i wykłady - prezentacje dotychczasowych wyników z udziałem publiczności. Nagroda została przyznana przez grafików Muzeum. Kreatorem i aktywnym uczestnikiem programu NACCA jest Międzykatedralna Pracownia „Novum” Ochrony i Konserwacji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej na Wydziale Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki ASP w Warszawie. Praca doktorska Joanny Kiliszek zatytułowana o „Wartościach i wartościowaniu we współczesnej sztuce wizualnej. Rola refleksyjnej praktyki (Values and valuation of modern and contemporary Visual art. The role of reflective practice) powstaje na podstawie konkursu, jest przygotowywana z inicjatywy i pod opieką prof. dr hab. Iwony Szmelter. Dysertację związano w części dotyczącej praktyki z unikalną kolekcją Muzeum Sztuki w Łodzi, co miłośnicy sztuki z pewnością dostrzegą na przykładzie nagrodzonego posteru.
*NACCA – New Approaches in Conservation of Contemporary Art – Nowe Podejście do Zagadnień Konserwacji Sztuki Współczesnej: patrz : www.nacca.eu